onsdag den 24. oktober 2012

3. - 4. Semester.

Storyboard undervisning 

Lærer: Lars Kram 

 Et kort men intenst forløb omhandlende soryboarding og dybde i billedet og placering. Vi arbejde alene men kunne snakke sammen hvis vi ville. Meget 'tavlearbejde'.

 

 De første opgaver bestod i dybde. Vi skulle via gråtoner beskrive forgrund mellemgrund og baggrund.

 

 I den næste opgave fik vi stukket manuskriptet til Alice in wonderland i hånden og skulle ud fra det, tegne et storyboard hvor vi brugte teknikker fra første opgave.

Det var meget sjovt at gå så dybt ned og arbejde med selve storyboardet og prøve at få en forståelse for dets virkning. Jeg har opdaget hvor vigtig forgrund mellemgrund og baggrund er og hvor vigtigt det er at kunne vise dem.


 Friprojekt ”I’m like a bird” 

Lærer: Ditte L. Nielsen

Et projekt hvor vi to ordet, emnet, fenomenet 'fugl' under en lup og så nærmere på det. Vi kunne arbejde sammen, men de fleste (inklusivt mig) valgte at arbejde alene.
Jeg havde mange overvejelser da det kom til dette projekt



Men kom i sidste ende ind på den ide at jeg ville købe en gammel bog i genbrug og male den over.





Blæk har altid fascineret mig, har bare aldrig rigtig fået arbejdet så meget med det, og til dette projekt så jeg mit snit til at prøve det for første gang og siden da har jeg udviklet en forkærlighed for blæk. Jeg elsker at arbejde med materialet og det er intet problem for mig at finde frem til det udtryk jeg gerne vil understrege så snart jeg tager fat på blæk.
Dette er nogle af de sider jeg nåede at få lavet og sidder stadig til dags dato og arbejder videre på de andre sider i bogen.

 Det var skønt med al den frihed vi fik til at sidde og tumle med dette projekt! At prøve et nyt materiale af. I de hele taget elsker jeg at tage huld på et nyt materiale og se hvor det fører mig hen! Det var morsomt at tage på museet og gå andre steder hen for inspiration eller research. Jeg ville ønske at jeg havde nået at lave mere så jeg havde mere at vise klassen. Jeg lærte en masse om at være vedholdende også selvom det godt kan blive lidt ensformigt i længden.




 

Projekt ”Du er her”

Lærer: Andreas Lindebjerg

Vi gennemgik et projekt omhandlende Viborg. I vores gruppe (Thomas, Cecilie, Mikael og jeg) skulle vi se Viborg fra et historisk/topografisk synspunkt og lave en lille model med en animation projekteret ned på.
Modellen skulle være af viborgs landskab og animationen skulle være af Viborgs historiske udvikling.

Jeg synes alle i gruppen bidragede med så meget med de nu kunne når de var der.





 Det var sjovt at se ens projekt komme ud til folk på den måde den gjorde. Jeg ville ønske at dem, jeg arbejdet sammen med, havde været mere med på, at gøre det mere historisk korrekt, men sådan er dét jo så bare. Det blev jo okay alligevel.



   

 Klassisk tegning

rer: Iben Lindebjerg


































  Under forløbet med Iben kom vi også ind på at skulle studerer karaktertræk til en figur eller person. Vi kunne i den forbindelse vælge at lade os inspirerer af croquis modellen nedenunder:
















 Og når det kommer til ideer eller finde inspiration i hvad som helst så har jeg det legende let! Jeg tog jo derfor selvfølgelig udgangspunkt i vores croquis model fordi jeg tidligere havde tænkt 'han har en fantastisk form. Den må jeg bruge et eller andet sted'. Dette blev udfaldet:
Den ene ide føder den næste og pludselig stod jeg med et karaktergalleri bestående af øje, øre, næse og mund.


Vi blev også bedt om at arbejde med modsætninger. Blandt andet grimt/"pænt":

Af al den undervisning vi har haft, må jeg sige at dét, der har hjulpet mig allermest til at udvikle mine tegne færdigheder, er langtidsstudierne og croquisen! Aldrig har jeg udviklet mig så meget, og så hurtigt som efter de perioder hvor vi har studeret anatomi og former via croquis og langtidsstudier.



Tegneserieforløb ”Utopia”  

Lærer Andreas Lindebjerg og Dan



Solo arbejde.
Lige fra første gang jeg hørte opgaven: 'Lav en 4 siders tegneserie om utopi' tonede
der ser en lille idé frem på indersiden af min nethinde. 

Jeg havde en karakter, en fyr, jeg gerne ville arbejde med.

En stilart og et miljø jeg fandt interessant.





En historie med et plot og en morale begyndte at tage form og jeg vidste nu fra hvilken vinkel jeg ville gribe dette 'utopi' an.



Jeg vidste fra starten at det skulle gøres i traditionelle materialer. Jeg vidste også at farverne i den verden man i starten bliver introduceret skulle være afdæmpede og bløde som i de drømme hvor man føler at alt er blandet op med hvidt, mens den virkelige verden skulle være farveløs. og meget mørk. En ubehagelig kontrast. 
Jeg valgte til sidst at bruge akvarel.




Jeg elsker at arbejde med tegneserie. Jeg føler mig så komfortabel i den udtryksform. Den fortællemåde hvor du kan se alt på en side, men alligevel ikke hvad der er på den næste. Denne simple og alligevel komplekse fortællemåde. Hvis det lykkes mig, vil jeg gerne kunne udgive mine egne tegneserier en dag og jeg kommer helt sikkert til at tage det vi lærte i dette forløb med mig videre til fremtidigt arbejde og projekter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar